• جستجو
  • سه شنبه 27 خرداد 1404 12:26
  • سروش
  • اینستاگرام
  • تلگرام
تعداد بازدید : 214
تاریخ و ساعت انتشار : یک شنبه 22 خرداد 1401 22:26

چرا گوشی های شیائومی ارزان قیمت هستند؟

شیائومی گوشی های بسیار خوبی تولید می کند، اما قیمت آن ها به طرز عجیبی کم و ارزان است. این مقاله برگرفته از نظرات کارشناسان خارجی و فعالان این حوزه درباره علل این ارزانی است.
بریم تا در قسمت اول درباره شیائومی بخوانیم!

از قدیم گفته اند که هیچ گرانی بی دلیل و هیچ ارزانی بی حکمت نیست. حکایت ارزانی شیائومی نیز همین است و حالا قصد داریم در اولین قسمت از بررسی سری عوامل تاثیر گذار در موفقیت های کمپانی ها، به پاسخ این سوال برسیم که "چرا موبایل های شیائومی ارزان هستند؟"

 

در یکی از تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که یکی از دلایل ارزانی این محصولات، عدم نمایش تبلیغات در گوشی های شیائومی است. محصولات شیائومی چرخه استفاده طولانی دارند، از طرح ها و دیزاین های استفاده شده در سایر محصولات بازار استفاده می کند و هزینه تحقیقات و بررسی هارا کاهش می دهد. اطلاعات کاربران را جمع آوری کرده و می فروشند، و حاشیه سود خود را بسیار پایین نگه می دارد و تمام گوشی های خود را به صورت آنلاین می فروشد.

 

حالا بریم که به بررسی دلایل اصلی این موضوع بپردازیم

 

1- شیائومی تبلیغاتی ندارد

 

قبل از همه این موارد، بهتر است تا درباره یکی از بزرگترین و مشهورترین کارخانه های تولید کننده خودرو های الکتریکی یعنی تسلا صحبت کنیم. تسلا حتی ریالی برای تبلیغات خرج نکرده است! اما هنوز در سرتاسر جهان، تقریباً تمامی مردم تسلا را می شناسند. تسلا کاملاً بر تبلیغات شفاهی تکیه می کند که در آن یک مشتری یا یکی از طرفداران تسلا در مورد تسلا با دوستان و بستگان خود صحبت می کند و آنها را برای خرید ماشین های تسلا تشویق می کند.

شیائومی نیز از همین استراتژی تبلیغات دهان به دهان یا شفاهی پیروی می کند. آنها برای تبلیغات پول خرج نمی کنند. بسیاری از شرکت ها و کمپانی های دیگر اما مبالغ هنگفتی برای تبلیغات از سود به دست آمده از فروششان خرج می کنند. اما اگر شرکتی بتواند این هزینه را از ببرد، می تواند حاشیه سودش را بهبود داده یا قیمت محصولاتش را کاهش دهد. شیائومی راه دوم را درپی گرفت و پس انداز حاصل از آن را به مشتریان برگرداند. (مابه التفاوت نسبت به قیمت اصلی بازار موبایل و قیمت ارزان تر شیائومی)

این همان دلیلی است که موجب می شود گوشی های شیائومی ارزان اما باکیفیت باشند. 

 

2- گوشی های شیائومی بازه مصرفی طولانی تری دارند

 

اگر به اپل، سامسونگ،هوآوی یا دیگر شرکت های تولید کننده موبایل نگاه کنید، متوجه می شوید که هر شرکت حداقل یک محصول جدید را در سال ارائه می دهد. آن ها هر ساله محصول جدیدی را با به روز ترین و بزرگ ترین صفحه نمایش، رم، حافظه،پردازنده و ... معرفی می کنند. هر تکنولوژی جدید طبیعتاً هزینه بیشتری دارد و تنها پس از چندین سال قیمت آن کاهش می یابد. اما این شرکت ها همیشه به دنبال فناوری های جدید هستند. بنابراین قیمت قطعاتی که روی گوشی خود استفاده می کنند بالاتر است. در نتیجه قیمت گوشی نیز بالاتر می رود. 

با این حال، شیائومی رویکرد دیگری را برگزیده است. شیائومی به جای اینکه هرساله محصولات جدیدی را با بهترین سحت افزار معرفی کند، سخت افزار دستگاه خود را در طول 24 تا 36 ماه یکسان نگه می دارد. این یک استراتژی درخشان است.

یک سخت افزار جدید همیشه گران است، چه نمایشگر، رم، کارت microSD یا پردازنده. با این حال، قیمت این سخت افزار پس از 12 الی 16 ماه به سرعت کاهش می یابد. شیائومی از این مزیت استفاده می کند. به جای اینکه هر 12 ماه یکبار سخت افزار های جدیدی را رونمایی کند، سخت افزار گوشی خود را برای 24 تا 36 ماه ثابت نگه می دارند. به این ترتیب، آنها می توانند سخت افزار با کیفیت برتر را با قیمت کمتر ارائه دهند. علاوه بر این، از آنجایی که کلاً چرخه محصولات اندرویدی بین 2 تا 3 سال طول می کشد، آنها می توانند تجهیزات ساخت اسمارت فون هارا به صورت عمده با قیمت های پایین تر خریداری کنند.

 

3- شیائومی از دیزاین ها و طراحی های محصولات دیگر کپی می کند

 

شیائومی محصولات زیادی تولید کرده است، و از بین این همه محصول، یک چیز برای همگی آنها صادق است؛ هیچ کدام از آنها اصل و اورجینال نیستند. شیائومی با شرمساری طراحی های محصولات دیگر تولیدکنندگان مشهور را کپی می کند. 

شیائومی را اپل چین می خوانند! و این بخاطر کپی از طراحی های اپل است؛ و چون آنها کپی می کنند، پس طبیعتاً زمان و هزینه اندکی را صرف توسعه و تحقیق طراحی های خود می کنند. این کار بوجه زیادی را برای آن ها ذآنها فقط باید روی تولید تمرکز کنند. به این ترتیب شیائومی در هزینه های زیادی صرفه جویی می کند و این پس انداز را به مصرف کننده منتقل می کند. از این رو، موبایل های شیائومی بسیار ارزان هستند.

ممکن است بپرسید شیائومی چگونه می تواند ازرویه کپی کردن طرح های محصولات شرکت های دیگر خلاص شود؟ پاسخ ساده است. شیائومی یک شرکت چینی است. در چین، سرقت مالکیت معنوی (IP) بیداد می کند. علاوه بر این، آنها فقط محصول خود را در جایی می فروشند که قانون IP آنقدر سختگیرانه نیست. به همین دلیل است که آنها فقط در چین، هند و یا در کشورهای آفریقایی می فروشند و فروش آنچنان زیادی در بازار های اروپایی و آمریکا ندارند. 

 

4- شیائومی دیتا های کاربران را جمع آوری کرده و می فروشد

 

این راز برملا شده است که سازندگان چینی گوشی ها نرم افزارهای جاسوسی و سایر برنامه های ردیابی کاربر را در دستگاه هایشان قرار می دهد. همچنین شیائومی اطلاعات کاربران را جمع آوری ومی فروشد. شیائومی پول زیادی را به از همین طریق به دست می آورد. 

بیایید درباره برخی مثال ها صحبت کنیم، فیس بوک (متا) و گوگل. تمامی محصولات آنها رایگان هستند، اما آنها میلیارد ها دلار هرساله درآمد دارند. چگونه؟ آنها کاربران را ردیابی می کنند و اطلاعات کاربران را جمع آوری می کنند و بر اساس اطلاعات کاربر تبلیغاتشان را نشان می دهند. عبارتی وجود دارد که می گوید "اگر یک محصول ارزان یا رایگان است، پس شما خود یک محصول هستید." همین امر در مورد شیائومی نیز صدق می کند. (هر ارزانی بی حکمت نیست همینه ها!)

شیائئومی دیتا های کاربران را جمع آوری می کند. این امر ممکن است شامل برنامه‌هایی باشد که استفاده می‌کنید، و همچنین مواردی مانند: چه زمانی از اپلیکیشن هایتان استفاده می‌کنید، چه مدت از برنامه‌ها استفاده می‌کنید، چه زمانی از موبایل استفاده می‌کنید، چه زمانی دستگاهتان را شارژ می‌کنید، کجا از موبایلتان استفاده می‌کنید، لوکیشن شما، الگوی خوابتان، وب‌سایتی که در آن مشغول هستید، ترافیک اینترنت، شبکه تلفن شما و غیره. شیائومی این دیتا ها را برای خود جمع آوری و استفاده می کند و همچنین این دیتا ها را به تبلیغ کنندگان شخص ثالث می فروشد. از این طریق، شیائومی درآمد زیادی کسب می کند. بنابراین، حتی اگر شیائومی گوشی خود را با قیمت پایین می فروشد، بعداً از دیتا های شما درآمد کسب می کند.

 

شیائومی تبلیغات را در سیستم عامل نشان می دهد

 

تعجب نکنید که شیائومی تبلیغات خود را در محیط سیستم عامل و برنامه های بومی اش نمایش می دهد. غیر فعال کردن این تبلیغات از طریق تنظیمات ممکن است، اما هرکسی با چگونگی آن آشنا نیست. شیائومی درآمد زیادی از طریق این تبلیغات کسب می کند. حتی اگر شما این تبلیغات را غیرفعال کنید، باز شیائومی از طریق جمع آوری اطلاعات شما و فروششان به صورت پنهانی

در اینجا نظریه ای صادقانه وجود دارد. برای بسیاری از ما، مهم نیست که آیا شرکتی دیتا های استفاده ما را ردیابی و جمع آوری می کند، در واقع این موضوع به هیچ وجه به ما آسیب نمی رساند. فقط به گوگل، فیس بوک، یاهو، آمازون، تیک تاک و سایر برنامه ها و وب سایت ها نگاه کنید. آیا ما به این دلیل این شرکت ها ما را به صورت آنلاین ردیابی می کنند، چیزی را در زندگی خود از دست دادیم؟ پاسخ خیر است. بنابراین، در مورد این موضوع نگران نباشید.

شرکت های دیگر ما را ردیابی می کنند و از دیتا های ما درآمد کسب می کنند. آنها هیچ سودی با ما ندارند. با این حال، اگرچه شیائومی از اطلاعات ما درآمد کسب می‌کند، اما آنها سود خود را در قالب قیمت‌های پایین‌تر محصول با مصرف‌کنندگان به اشتراک می‌گذارند. بنابراین، به جای انتقاد از شیائومی، باید عملکرد شیائومی را تحسین کنیم.

 

شیائومی محصولاتش را تنها آنلاین می فروشد! 

 

همانطور که قبلاً گفتیم، شیائومی دقیقاً استراتژی های تسلا را در پیش گرفته است. فروش آنلاین یکی از همان روش هاست! شیائومی هیچ ویترین یا محل رسمی برای فروش و عرضه محصولاتش ندارد و تنها تعداد انگشت شماری فروشگاه در سراسر جهان دارند. شیائومی با عدم احداث فروشگاه فیزیکی پول زیادی را پس انداز می کند.

علاوه بر این، شیائومی نیازی به نگه داشتن هیچ واسطه ای یا نمایندگی ندارد. شیائومی با حذف نمایندگی و فروش مستقیم به مصرف کنندگان، پول زیادی را صرفه جویی می کند و با پایین نگه داشتن قیمت گوشی، این پس انداز قیمت ها را به مصرف کنندگان منتقل می کند.

 

شیائومی حاشیه سود کمی دارد

 

به گفته مدیرعامل شیائومی، شیائومی متعهد شده است که حاشیه سود خود را بین 5 تا 10 درصد حفظ کند. این حاشیه سود کم به آنها اجازه می دهد تا گوشی های زیادی را بفروشند. آنها معتقدند که اگر گوشی های خوب را با قیمت کمتر بفروشند، شما را راضی می کند که در سال های آینده محصولات شیائومی بیشتری بخرید. و این استراتژی جواب داد. شیائومی یک گروه کاربری اختصاصی (ارتباط با مشتریان) در سراسر دنیای نت دارد. این گروه کاربری اختصاصی برای تجارت شیائومی بسیار مهم است. هیچ کمپانی دیگری مانند شیائومی هرگز سعی نکرده با مشتری خود در ارتباط باشد.

 

جمع بندی

 

شکی نیست که شیائومی گوشی‌های خوبی می‌سازد و آن‌ها را با قیمتی بسیار ارزان می‌فروشد. شیائومی با استراتژی های تجاری و منحصر به فردی که در متن خواندیم، می تواند گوشی های خود را با هزینه کمتر بفروشند.

 

به همراه provscons

 

 

  • جدیدترین ها
  • پربازدید ها
آرشیو مطالب